Hostinec

Pub

Hostinec

Scénář: Václav Táborský
Barva: Black and white
Biografie

Chtěl jsem natočit film o českých hospodách jako sociologickou studii o této unikátní kulturní instituci. Rodiče tam posílají své děti se džbány pro pivo, milenci se tam seznamují, muchlují, tančí a hádají, někdy tam oslavují svatbu, jindy pohřeb. Celý film byl plánován jako velký zážitek pro celý štáb: tři neděle jsme cestovali od jedné hospody ke druhé. Občas jsme dokonce i natáčeli... Byl čas, abychom se připravili na točení skrytou kamerou než se místnost zaplní. Bohouš vyměnil asi pět obyčejných žárovek za specielní dvěstěpadesátky. Kdybychom použili normální obrovské lampy, hned bychom se prozradili. Sál byl rozdělen na dvě části dřevěnou přepážkou, do které byly zasazeny desítky neprůhledných barevných tabulek. Nastěhovali jsme se do toho úzkého kumbálu, postavili kameru na stativ a ten ještě na stůl. Pak jsme se svolením hostinského vymáčkli nahoře jednu malou tabulku. Tou měla naše tajná kamera nahlížet do sálu... V tu chvíli si šel jeden z vesničanů ulevit. Jak nás zblejsknul, už se k té úlevě nedostal. Na místě se otočil, vběhl do šenku a rozčíleně všem pijákům ohlásil, že je natáčí Státní bezpečnost. Pár chlapů se zvedlo a vrazilo do naší sociologické observatoře: Co si to dovolujete, my sme pracující, my máme právo se po práci napít, nás nebude nikdo špehovat, vy hajzlové... Vrátili jsme se do sálu, zasedli s vesničany, objednali dvě flašky vína a rundu piva a během přípitků všechno vysvětlili. Za hodinu byli všichni tak rozjařeni, že jsme mohli točit, co jsme chtěli, bez skryté kamery, bez teleobjektivů. Konečně jsme se převtělili do toho imaginárního kusu nábytku... Dosáhli jsme ideálního stavu: stali jsme se neviditelnými. Abych objevil ideální přístup dokumentaristy k natáčeným lidem, málem jsem musel dostat přes hubu." /Václav Táborský, Paměti točomana, 2000/

 
Ročník festivalu: 2001
Sekce: Průhledné bytosti: Václav Táborský

PAMĚŤ, GODARD, JI.HLAVA!

MFDF Ji.hlava bude letos rezonovat téma paměti

Více