Antigravitace

Antigravity

Antigravitace

  • Audrius Stonys
  • Litva
  • 1995, 18 min
Scénář: Audrius Stonys
Barva: Black and white
Biografie

Antigravitace je v pointě potopy emocionálním dokumentem zachycujícím lidskou touhu stavět vysoko se tyčící kostely, záznamem potřeby lidí vztahovat se k věcem, které je přesahují. Film je nesen dvojím pohledem. První nazvěme vnějším. K němu patří záběry na krajinu seshora, na vodu, lesy, cesty, na opěrný bod kostela, stejně jako obrazy pohledu z něj; patří k němu i záběry z kovové konstrukce železničního mostu na hry venkovských dětí dole na zasněžené návsi. Ve vnějším pohledu splývá vedle nerozlišení proměn ročních dob navíc dvojí vidění. Svět očima hlídače mostu s věčnou cigaretou mezi rty se mísí s pohledem očí muže a ženy z kupole kostela. Režisérův druhý pohled je interiérový, zcela v intencích jeho předchozích filmů - dlouhých záběrů zevnitř domu, portrétů starých lidí, kteří jej obývají, zapomenutých míst samozřejmé víry se zastlanou postelí, stolem, křížem a vyprávěním. Most a kostel tvoří ve filmu kontrapunkt do chvíle, než se kamera soustředí na muže, opravujícího střechu kostela. Kamera krouží vnitřkem kostela, po dlouhém žebříku stoupá k výrazně prosvícenému oknu, znovu a jinak nám otevírá krajinu. Stonys se obrazem opět pokouší objevit jinou potenciální pospolitost, místo jiné vnímavosti i jejího jiného uspořádání. I v Antigravitaci je napojen na venkovské společenství, je s ním bytostně svázán, byť jazyk jeho filmu se může minout s jeho nynějším stavem. Snad proto jej chce znovu objevit skrze svou filmovou řeč. Do většinového jazyka pak přichází s nezvyklým výrazovým zpracováním, jež mu jediné dovoluje dolovat archetypální obsahy svého společenství, aniž by je plnil záměrným symbolismem.

Fotogalerie

 
Ročník festivalu: 2001
Sekce: Průhledné bytosti: Audrius Stonys

GODARDOVA PAMĚŤ V JI.HLAVĚ

Autorem znělky 22. Ji.hlavy je slavný režisér Jean-Luc Godard

Více