Inzerát

Inzerát

Advertisement

Synopse
Významný televizní režisér Jindřich Fairaizl nás v prvních záběrech snímku, který patří ke klíčovým v sociální publicistice produkované Českou televizí, zavede k potoku, kde matka ukončila život vlastního dítěte. Po intermezzu zachycujícím napětí v čase Pražského jara připomíná Fairaizl, jako průvodce pořadem a komentátor, další případy, kdy matka zabila svoje dítě. V anketě odpovídají lidé, že za vraždu na dítěti by měl být trest smrti.

Režisér dává inzerát do novin, že čestně adoptuje dítě. Nikdo se neozval. Připomenutá statistika hovoří o úmrtnosti dětí: na konci šedesátých let umíralo ročně v Československu šest tisíc dětí do tří let. Násilné smrti jsou často skryty pod údajnou chorobou či úrazem, málokdy je prokázáno přímé zavinění rodičů. Autor podává další inzerát, v němž za adopci nabízí vůz Fiat. Obdrží tři sta odpovědí se zájmem o auto. Vybrané nabídky zaznamenává kamera: mladý otec nabízí syna, má čtyři děti a malý plat. Jiný muž říká, že mu zmizela žena, syna by dal, stejně neví, jestli je vůbec jeho. Dvacetiletá žena vypráví, že její muž nabízí chlapce, svého syna z předešlého manželství, ona s ním má dalšího, ale manžel už čeká další dítě s jinou. Další matka žije v hotelovém pokoji, díky výměně dítěte by si mohla pořídit byt. Hovoří sociolog, psychiatr, zaměstnanci kojeneckých ústavů a pracovníci státních úřadů. Dodnes působivý dokument zaujme syrovostí zpracování kontrapunkticky vyváženou citově angažovaným komentářem.

 
Ročník festivalu: 2003
Sekce: Dokument ČT

NÁVŠTĚVNICKÁ AKREDITACE

Akreditujte se na 22. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava!

Více