Paní z Ukrajiny

Pani z Ukrainy

The Ukrainian Cleaning Lady

  • Paweł Łoziński
  • Polsko
  • 2002, 20 min
Kamera: Paweł Łoziński
Střih: Katarzyna Maciejko-kowalczyk
Zvuk: Iwo Klimek
Synopse

U režiséra pracuje jako hospodyně Lesja, Ukrajinka. Je rozvedená, na Ukrajině má rodiče a dceru. Tvrdí, že na lásku už nevěří. Všechnu energii dává domu, vydělá si i něco peněz, prý hlavně pro dcerku.

V nepřekvapivých standardech domácího videa natočený snímek je vhledem do domácnosti umělce, o kterou pečuje obyčejná žena ze sousední země. Mdlá forma ale přináší autenticitu mdlého postkomunistického stavu, zvláštního střetu dvou světů - intelektuálního režiséra s rozlehlou knihovnou v každém pokoji a cizí ženy, která přijde, obstará domácnost a odejde. Světy, které jsou si blízké jen v určitém modelu, neboť jinak se od sebe stále a nezadržitelně vzdalují.

Režisér pracuje s reálnou osobností, která se stará o povrch jeho bytu a jíž postupně poznává - i divákovi ji představuje v průběhu jednotlivých domácích prací. Bez komentáře. Pouze její vlastní slova navlékají za sebe reminiscence minulosti, pocity z jiné země, komentáře vlastní práce. Autor ji nechává mluvit, věří, že především její popis dělá dokument věrohodným.

Vedle poznání její osobnosti se tak otevírají i společenské vztahy, její pozice v nich. Ta je předurčena ženiným původem, rolí gastarbeitera, odsouzeného k úklidu po druhých, k pouhé pomocné starosti o ně, jež je vlastně karikaturou lidského sebeurčení. The Ukrainian Cleaning Lady - takovýto anglický titul filmu, tak odlišný od původního názvu, zvolil sám režisér.

Lesja přichází ráno, vítá ji pes a režisér s kamerou má první otázku, žena odpovídá, sundává si hodinky a prstýnky, umývá nádobí, vysává, zpívá si, čistí okna, pokračuje ve svém přerušovaném monologu, zametá, vaří, upravuje gauč pro psa, žehlí, peče cukroví, oblékne se, pohladí psa a zavře dveře.

Paradoxně za slovy ukrajinské hospodyně nezůstává jen její pocit jako stopa individuálního prožitku, ale zavřením dveří se přehoupne záznam v rekonstrukci určitého historicky a společensky podmíněného komunikačního kódu - jazyka hierarchií a zřetelných hranic mezi jednotlivými pozicemi, neboť tato (ne)filmová reflexe nových pravidel a zvyklostí, to krátké připomenutí střetů názorů, zvyků a hodnot ve svém důsledku vypráví o novém fenoménu, o nové geometrii Evropy.

 
Ročník festivalu: 2002
Sekce: Mezi moři

GODARDOVA PAMĚŤ V JI.HLAVĚ

Autorem znělky 22. Ji.hlavy je slavný režisér Jean-Luc Godard

Více