Desetiboj

Vision Of Eight

Vision Of Eight

Scénář: Miloš Forman
Kamera: Jörgen Persson
Střih: Edward Roberts
Hudba: Henry Mancini
Barva: Colour
Synopse

Na kolektivním dokumentu Viděno osmi (Vision of Eight, 1972) o XX. letních olympijských hrách v Mnichově se Miloš Forman podílel epizodou Desetiboj. Na sportovištích bylo umístěno až osmnáct kamer, během natáčení došlo k incidentu s pořadateli, kteří bránili záběrům vysílených sportovců po doběhnutí posledního závodu. Snímek je výjimečný právě dvojakostí pohledu na vrcholový sport: režisér sice vizuálně působivě ukazuje úsilí překonat hranice lidských možností, ale neváhá Beethovenovu Ódu na radost, která vrcholí v okamžiku doběhu, vystřídat s jódlováním bavorských muzikantů a humornými prostřihy na chování pořadatelů.

IRONIE A VŮLE Ironie patří k liberálnímu duchu, je uskutečněním jeho svobody. Je pohybem mysli, která pochybuje, a smysl světa nalézá v otázkách. Je ctností v konkrétní situaci, etickou substancí porozumění a shovívavosti. Je také veselým hlediskem, neboť do světa vnáší hru a tvořivost. Oproti tomu glorifikace vůle bere úděl člověka ve vší vážnosti, unáší jej proudem mytologie a zdůrazňuje transcendenci a vyvolení. Nejvyšší svrchovaností vůle je oběť. Ironie je protivníkem vůle. Takový je rozdíl mezi Formanovou miniaturou a dobyvačnou estetikou Olympie (Olympia, 1938) Leni Riefenstahlové.

Fotogalerie

 
Ročník festivalu: 2005
Sekce: Do exilu
Projekční formát: 35 mm

PŘIHLAŠOVÁNÍ FILMŮ

Přihlaste svůj film na 22. MFDF Ji.hlava

Více