A movie

A Movie

A Movie

Scénář: Bruce Conner
Kamera: Bruce Conner
Střih: Bruce Conner
Barva: Black and white
Synopse

Film předznamenaný neurčitým členem titulu nově konfiguruje výstřižky z materiálů filmového zpravodajství a důvěrně známých hollywoodských klišé. Obrazy jako Marilyn Monroe na pláži či mrtvola Benita Mussoliniho visící hlavou dolů na milánském náměstí skládají sžíravou civilizační vizi.

Ochromující krása jaderných výbuchů unáší dílo, protínající souvislosti a čas v rapid-koláži, jež obrazy násilí umocňuje sexuálními konotacemi. Jeden ze základních filmů experimentální kinematografie byl vybrán do Národního filmového registru americké Kongresové knihovny, který je reprezentativním fondem americké filmové kultury.

Kapitán ponorky zaměřuje v periskopu tanečnici a v ústrety jí vysílá torpédo, jehož výbuch se promění v atomový hřib. Connerova agresivní kontemplace překlenuje propast mezi viditelným a neviditelným v pohybu, který nikdy nedosahuje konce nebo konečných výsledků, neboť vnitřním zákonem experimentálního filmu je argumentace v kruhu. Kruhový pohyb je také metaforou touhy porozumět jazyku kinematografie, a tedy i myšlení jako obrazu skutečnosti.

Platí tu Wittgensteinův postřeh: „Věta je model skutečnosti, tak jak si ji myslíme.“ Nejde o to kinematografii vytvořit, ale nalézt. K pozorování existence slouží předurčené obrazy, které jsou do určité míry osvobozené od svého konkrétního obsahu, zbývají jejich úlomky i pouhé konfigurace bodů. S nimi je spojena stálá změna, neustávající pohyb, který určuje vztah mezi jazykem a světem.

Právě pohybu je podřízena experimentální rekonstrukce, kdy každý z obrazů zastupuje jiný a navzájem jsou spojeny v poznání, že něco společného musí existovat mezi nimi a myšlením, obráceným k sobě samému.

Fotogalerie

Canyon Cinema / USA / films@canyoncinema.com
 
Ročník festivalu: 2005
Sekce: Průhledná bytost Bruce Conner
Projekční formát: 16 mm

PAMĚŤ, GODARD, JI.HLAVA!

MFDF Ji.hlava bude letos rezonovat téma paměti

Více