Benjamin Smoke

Benjamin Smoke

Benjamin Smoke

Kamera: Jem Cohen, Peter Sillen, Sarah Cawley
Střih: Nancy Roach, Jem Cohen, Peter Sillen
Zvuk: Jem Cohen, Peter Sillen
Barva: Colour
Synopse

Režisér Jem Cohen se s Banjaminem potkal poprvé v roce 1989, kdy v Georgii natáčel pro skupinu R.E.M. Všude v Athenách visely plakáty na atlantskou kapelu Opal Foxx Quartet a zpěvák R.E.M Michael Stipe donutil režiséra k návštěvě koncertu. Na něm bylo víc muzikantů než diváků, kapela nebyla kvartetem, tucet muzikantů hrál na housle, cello, varhany i elektrickou kytaru a frontman Benjamin, v přestrojení Miss Opal Foxx, právě zpíval Frail Body. Po smrti některých hudebníků povstala ze sestavy Opal Foxx kapela Smoke.

Skupina (cello, trumpeta, bubny, banjo a elektrická kytara), úzce spjatá s nebezpečnou atlantskou čtvrtí Cabbagetown, hrála svéráznou jižanskou směs country, jazzu a punku. Benjamin (Robert Curtis Dickerson), slavný svou pódiovou transformací a životem na drogách s HIV krví v těle, dovedl Smoke mezi nejlepší atlantské kapely. Navzdory tomu se nikdy nesmočila v mainstreamu a i díky Benjaminovu životu zůstala už navždy příliš éterickou pro hudební průmysl.

Film je jeho portrétem (a také čtvrti s textilní fabrikou, která byla jeho životu jedinečnou kulisou), psychedelická emulze popisuje svět eponyma Benjamina krátce před jeho smrtí, tou oblíbenou smrtí narkomanů, jíž je hepatitida-C, AIDS. Punkové blues dává rytmus filmu, který nepotřebuje komentář. Odkazuje na Cohenovy předchozí lyrické experimenty kreslí dokument jemnými čarami intimní obraz života umírajícího muže, jehož energie stále proudí mezi ním a silou jemu blízkých lidí stojících na okraji hlavního proudu. A také mezi ním a tou, která na něj měla pravděpodobně největší vliv.

Začalo to albem Horses, Patti Smith byla magnetem, který jej přitáhl na konci sedmdesátých let do New Yorku, kde nějaký čas pracoval v punkovém klubu. Setkal se s ní krátce, zanedlouho se vrátil do Georgie k životu narkomana (Speed, barbituates, pot and cigarettes), homosexuála (indiference pohlaví, tělo v těle) a muzikanta. Byla na jeho posledním koncertu, to už Smoke nebyli neznámou undergroundovou kapelou a Smith u některých svých textů přiznává inspiraci právě Benjaminem - kruh s Múzou a podzemní figurou, která jí svou smrtí vrací inspiraci, se uzavřel.

Fotogalerie

Cowboy Pictures / USA / info@cowboypictures.com
 
Ročník festivalu: 2003
Sekce: Jukebox
Projekční formát: 16 mm

NÁVŠTĚVNICKÁ AKREDITACE

Akreditujte se na 22. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava!

Více