Český sen

Český sen

Czech Dream

Kamera: Vít Klusák, Filip Remunda
Střih: Zdeněk Marek
Zvuk: Michal Gábor, David Hysek
Barva: Colour
Synopse

V sobotu 31. května dovážely autobusy zákazníky nového hypermarketu Český sen. Po příjezdu k výstavišti do Letňan je na chvíli přepadla radost z barevné haly na obzoru. Manažeři slavnostně přestříhli pásku a lidé vyběhli k vysněnému cíli. Louka je ale dovedla jen k natažené plachtě - za obří duhovou stěnou pokračovala zas jen louka. Nechápavé pohledy vystřídal smích i křik, někteří nadávali, jiní rezignovali, další se vydali dál hledat obchod, do lesa, do blízkého hangáru. Na otevření se sjely stovky lidí (toužících levně nakoupit například televizi za pět set nebo kilo kuřecích řízků za dvaapadesát korun). Místo toho se od organizátorů dozvěděli, že smyslem akce je natočit celovečerní dokumentární film, který zaznamenává vznik, průběh a dopady reklamní kampaně na občany.

Otevření neexistujícího obchodu se tak stalo jednou z akcí, jimiž režiséři snímku sledují, jakými prostředky masová reklama pracuje, jak působí na lidi a do jaké míry ovlivňuje jejich životy a rozhodování. Obrovské nákupní středisko jako symbol nástupu nového způsobu užívání trhu vybrali autoři proto, že se hypermarkety v Česku ujaly nejvíce ze všech postkomunistických zemí. Studenti FAMU, Vít Klusák a Filip Remunda, zadali profesionální reklamní agentuře projekt kampaně na hypermarket, který nikdy nebude. Na pražských cityboardech se objevily plakáty, v televizi šoty a v rádiích píseň propagující laciný velkoobchod Český sen. Pak následovala v úvodu popsaná akce dokonané mystifikace. Poté se strhl spor, v němž mají režiséři zastánce i radikální odpůrce.

Do mediální hry vstoupili i politici. Především reprezentanti pragmatické pravice se náhle postavili na stranu chudých a ponížených. Servítky si nebrali ani stoupenci akce, alespoň se podle nich ukázalo, že český národ obsahuje nemalé procento občanů skutečně chudých duchem. Souboj na stránkách novin tak zároveň vstoupil do široké řeky zamýšleného filmu, každý text se stává dílem mozaiky základního tématu. ODS se ovšem vedle ostré kritiky zamýšleného filmu podařilo naplnit jeho poselství mírou nejvrchovatější: ve svém podzimním stranickém bulletinu strana uveřejnila parafrázi reklamních materiálů akce, kdy napodobenina letáku nabízí hlavy vládních politiků, a předseda strany dokonce začal jejího názvu užívat jako metafory. Český sen reklamním výtahem vyjel do politiky, stal se součástí stranického boje. Přihodilo se to, s čím autoři nemohli počítat ani v nejrůžovějších snech o pointě a smyslu svého filmu.

Fotogalerie

FAMU / Czech Republic / cavina@famu.cz
 
Ročník festivalu: 2003
Sekce: Dílny

PAMĚŤ, GODARD, JI.HLAVA!

MFDF Ji.hlava bude letos rezonovat téma paměti

Více