Buena Vista Social Club

Buena Vista Social Club

Buena Vista Social Club

Kamera: Jörg Widmer, Robby Müller, Lisa Rinzlerová
Střih: Brian Johnson
Hudba: Buena Vista Social Club
Synopse

Evropský dokument roku skládá hold polozapomenutým legendám kubánské hudby.

Jazzový kytarista Ry Cooder, autor hudby pro Wendersův Paříž-Texas, měl v březnu šestadevadesátého roku produkovat natáčení společného projektu kubánských a afrických muzikantů. Po příletu do Havany se ale dozvěděl, že se hudebníci z černého kontinentu nedostali dál než do Paříže a nepřiletí. Cooder se rozhodl, že pronajaté studio zaplní co největším počtem muzikantských osobností karibského ostrova.

Polozapomenuté legendy a jejich mladší následovníci překvapili mistrovským představením hudební elegance, hravosti a muzikantské profesionality. Nahrávka nazvaná po zaniklém havanském tanečním klubu Buena Vista Social Club vrátila kubánskou muziku zpět na výsluní světové popularity, získala i cenu Grammy v oblasti latinskoamerické hudby. Rok nato navrhl Cooder Wimu Wendersovi, aby natočil o komunitě kubánských muzikantů dokument. Wenders vybídl jednotlivé členy kapely k životopisně laděnému monologu a jejich výstupy v zašlých bytech, barech a zchátralých uličkách spojil se záběry z nahrávání první desky Ibrahima Ferrera a především s dvěma koncertními vystoupeními kapely v Amsterdamu, celý snímek pak uzavírá výlet starých Kubánců do newyorských ulic a slavnostní večer v Carnegie Hall.

Z padesáti hodin záznamu, natočeného digitální kamerou, vznikl působivý hudební dokument, přinášející svědectví nejen o fenoménu kubánské hudby, ale i o starých umělcích, jejich přístupu k životě a hudbě. Tragická sociální a politická situace ostrova prosvítá z filmu jen lehounce. Cooderova nahrávka a Wndersův film odstartovaly novou kariéru hudebníků, kterým se dnes na Kubě říká Super-Abuelos. Super dědci.

Fotogalerie

 
Ročník festivalu: 2002
Sekce: Hudba na náměstí

STAŇTE SE DOC.MANEM

Podpořte ji.hlavský festival a staňte se Doc.Manem!

Více