Hledání

Hledání

Searching

Kamera: Jan Špáta
Střih: Vlasta Styblíková
Zvuk: Zbynek Mader
Synopse

V letech 1978 a 1979 natáčel František Vláčil film o Antonínu Dvořákovi, uváděný v kinech pod titulem Koncert na konci léta. Režisérka Drahomíra Vihanová, které po trezorovém snímku Zabitá neděle nezbylo než se uchýlit k dokumentu a která měla právě za sebou snímky s povinnou výrobní tématikou Dva týdny se správnými chlapy a Dalešická suita, se pokusila zachytit atmosféru natáčení Vláčilova filmu, zachytit práci režiséra, jeho nejistoty, hledání.

Film se skládá ze dvou částí - černobílé záběry jsou doprovázeny slovem, slyšíme tak režisérovy pokyny hercům, vidíme, jak předvádí herecké akce, jeho diskuse se štábem, barevné záběry jsou naopak němé, mlčí, zachycují Vláčilovu tvář, chvíle soustředění, přemýšlení, chůzi mezi dekoracemi, přípravu kompozic jednotlivých záběrů ve skicáku, jeho mimické spoluhraní při natáčení.

V dokumentu nechybí ani scény z hraného filmu - vyseknuté výjevy s představitelem hlavní role Josefem Vinklářem, scény, v nichž byl jako Antonín Dvořák dirigentem. To jsou okamžiky, kdy postava hudebního skladatele doslova splývá s postavou režiséra, chvíle, které jsou obrazem nutnosti podmanit si kolektiv a dovést jej k dílu.

Režisérčin portrét filmového režiséra představuje specifický střed mezi dvěma tvůrčími iniciativami. Potlačujíce tu vlastní, ukazuje Vihanová především Vláčilovu individualitu. Od záznamu jeho práce přechází k jejímu okamžitému výsledku, tedy mimo rámec budoucího filmu. Snímek Hledání je ukázkou filmařské práce jako víceznačného aktu, záznamem napětí mezi režisérovým nasměrováním na samotnou organizaci práce a jeho nasměrováním ven, k duchovní výpovědi. Kameramanem dokumentárního filmu byl Jan Špáta.

 
Ročník festivalu: 2002
Sekce: Průhledná bytost František Vláčil

PAMĚŤ, GODARD, JI.HLAVA!

MFDF Ji.hlava bude letos rezonovat téma paměti

Více