Broadway - Černé moře

Broadway - Black Sea

Broadway - Black Sea

Kamera: Pavel Kostomarov
Střih: Georgij Klubkov, Igor Nikolajev
Hudba: Vitalij Kryglikov
Synopse

Moře mezi jihovýchodní Evropou a Malou Asií, v jehož vodách se zhlížejí velké přístavy - Oděsa, Konstanta, Varna. Písek se svažuje k vodě na černomořských plážích a jedna z nich se jmenuje Broadway. Právě na ni vyrazil ruský režisér Vitalij Manskij, aby zaznamenal příběhy lidí, kteří se v horkých dnech sešli na jednom místě na rozhraní země, vody a slunce.

Manskij má smysl pro živelnost a ironii, své hrdiny na amorfním pozadí letmých letních těl obnažuje v časově roztříštěných výjevech - tělesně i duševně, svléká je, nechává je vyprávět, aby jejich osudy rozsypal do příběhu jedné pláže. Potkává politické a ekonomické uprchlíky, provozovatele atrakcí, neopálené rodinky, prodavače všeho, děti (jejich mořský křik je zvukem filmu), vojáky. Pomalu křižuje místem, na kterém na pár letních měsíců vyroste městečko ze stanů a stánků, protkané písečnými uličkami se zaparkovanými auty - jsme na ruské pláži, převládají letité žigulíky a moskviče.

Každoročně se po pláži rozlézá jakýsi Babylon (jednota místa mezilidské dialektiky), vytvářený lidmi různých generací a sociálních pozic - všichni jsou ovšem v plavkách (nebo bez). Permanentní dialog napříč fragmentárním děním snímek atomizuje, vytváří specifické pojetí času - není to film plynutí, ale zvolných přílivů a odlivů, v němž se typologie postav omezuje především na společenskou typizaci.

Ve filmu jednotlivé akce nesrůstají, dokument hemžení s několika výraznými postavami pouze spíná prostředí, divák tak nemůže být vtažen do děje, stává se pouhým pozorovatelem. Dominantní jsou statické, ale hloubkové výjevy s širokou paletou dění a s dlouhým emocionálním dozníváním. Jednotlivé scény jsou natolik čisté, vizuální, uvnitř pracující a vypointované, až máme pocit, že musely být předpřipravené.

Z postav představuje film především prodavače šašliků s trpaslíkem, majitele atrakce na zkoušku síly a plážového fotografa se cvičenou opicí a umělou palmou. Filmem také projíždí otlučené auto s několika mladíky, kteří vnášejí mezi otupělá těla pohyb, jejich očima sledujeme sexuální chvění nahých těl v místním nudistickém zákoutí.

Manskij klade důraz na atmosféru, jemně snímá hory lidského masa v plném slunci, z noci v ulepeném bufetu vyřízne přesné obrazy rozpačitosti a opilé zábavy, jako intermezzo natočí noční porod do vody, ránu na prázdné pláži dá jeho čistotu. Tráví s rekreanty celé dny až k prvnímu dešti, který přináší konec sezóny. Jede se domů, ale všichni vědí, že se s dalším létem zase vrátí.

Festival dokumentárních filmů Cinema du Réel v Nyonu / snímek získal druhé místo v hlavní soutěži.

Fotogalerie

 
Ročník festivalu: 2002
Sekce: Bedekr

STAŇTE SE DOC.MANEM

Podpořte ji.hlavský festival a staňte se Doc.Manem!

Více